Prezentacja strojów tomaszowskich

Jeżeli chodzi o polskie stroje regionalne doskonale znamy wszyscy stroje krakowskie z wiankami i pawimi piórami na czapkach, łowickie pasiaki i haftowane róże,  kaszubskie niebieskości, góralskie kwieciste spódnice i parzenice na męskich portkach. A czy znamy stroje ludowe własnego regionu? Hmm... niekoniecznie, choć warto. 
Dzięki temu, że dawno temu należałam do Zespołu Folklorystycznego "Roztocze" i  nadal kibicuję jego działalności, dobrze poznałam swój regionalny strój. Pani Stanisława Kowalska, kierowniczka zespołu postanowiła reaktywować nasze stroje, wprowadzając sukcesywnie coraz więcej ich fasonów.
Chwaliłam się ostatnio haftami tomaszowskimi, więc pora zaprezentować strój regionalny z okolic Tomaszowa Lubelskiego i Hrubieszowa. Przedstawia niezwykłe bogactwo różnych technik: od haftu krzyżykowego (początkowo jednobarwnego czarnego, później bardzo kolorowego) przez płaski na płóciennych koszulach i fartuchach (tu niejednokrotnie z dodatkiem mereżki) po koralikowy na aksamitnych serdakach. 
W zasobach zespołu znalazłam film prezentujący nasze stroje, więc w ten sposób zobaczcie, jak są one niezwykle bogate i ciekawe. 
Cieszy mnie, że jest to akurat film z "moich" czasów, z wyjazdu zespołu do Francji. Jestem na nim ja, a także moja (wtedy jeszcze mała) córka.
Przyjemnego oglądania :)
 

Gdyby kogoś zainteresowały szczegóły podaję link do Pracowni Strojów Regionalnych i Narodowych, gdzie były szyte pierwsze z naszych strojów.
Dodaję jeszcze skany zdjęć z mojego prywatnego archiwum dorosłych i dzieci w strojach tomaszowskich.


Serdecznie pozdrawiam z Tomaszowa Lubelskiego i dziękuję za odwiedziny:)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw swój komentarz,
będzie mi bardzo miło...

Dziękuję !
Copyright © Lubię... , Blogger